Andaktsrummet:

[Predikan]

[Postillan]

[Predikoarkivet]

[Guldkorn ur Bibeln]

[Bibelord]

[Påskdramat]

[Vägen]

 

 

P o s t i l l a n

[Tillbaka till postillans huvudsida]


Påskdagen
Högmässa i Backens kyrka
16 april 2017
Tema: Kristus är uppstånden
Text: Mark 16:1-14


Idag kommer det att bli en lite ovanligare predikan. Jag har funderat litegrann hur det kunde ha låtit om påskens drama hade kommenterats av TV-sporten. Jag vill att ni lyssnar noga.

Tävlingen har pågått hela veckan. Jesus från Nasaret har legat under hela tiden. Det har varit en hård kamp. Jesus var folkets favorit när han för en vecka sen kom in i Jerusalem, men folket vände sig snart mot honom - han var en förlorare och vem vill hålla på en förlorare?

I torsdags kväll fick motståndarlaget, bestående av översteprästerna och de skriftlärde, ett kraftigt övertag när de grep Jesus, i och för sig med ojusta metoder, men i krig och kärlek är allt tillåtet som bekant, och detta kan närmast liknas vid ett krig.

I fredags gick man till och med så långt att man korsfäste Jesus. Han dog och därmed borde kampen vara över - mörkret och ondskans makter har segrat. Jesus gjorde en stark insats, men när det verkligen gällde var det han som drog det kortaste strået. Synd att Jesus skulle behöva dö i kampen, men ondskans makter ville segra en gång för alla.

Det kanske känns lite onödigt, för Jesus är ju död, men för formalitetens skull måste vi nog ändå öppna kuvertet som bekräftar att mörkrets makter har segrat... Jag öppnar kuvertet... och segrare är... - Va'? Jesus Kristus!? Segrare är Jesus Kristus!! Hur är det möjligt? Han var ju död och besegrad. Nånting otroligt måste ha inträffat. Vi går över till vår reporter vid graven.

 

Maria från Magdala:

- Ja, jag står här med en kvinna, Maria från Magdala. Hon säger sig ha mött Jesus. Kan du berätta?

- Joo, det var så att jag och mina väninnor var på väg till graven. Vi hade inte hunnit ordna med kryddor och rent linnetyg till Jesu döda kropp i fredags, det hann ju bli sabbat. Vi visste ju att man hade rullat en stor sten framför gravöppningen och vi visste inte hur vi skulle orka få bort den. Men när vi kom dit var stenen bortrullad, och en man i vita kläder, antagligen en ängel, sa till oss att Jesus inte var kvar där. När jag sen gick därifrån mötte jag en man som undrade varför jag grät.

- Vem var det? Var det Jesus?

- Jaa, det gick upp för mig efter en stund, för han sa mitt namn på ett sånt sätt som bara han kunde, så fyllt av kärlek, då förstod jag att det var Jesus som stod där och att han hade uppstått.

- Vad gjorde du sen?

- Då skyndade jag mig till lärjungarna och berättade.

 

Petrus:

- Vi har en av lärjungarna här, Petrus. Vad säger du om det som har inträffat?

- Ja, det är helt ofattbart. Jag trodde verkligen att det var slut, att de tre bästa åren i mitt liv var över när min Mästare dog i fredags och det kändes extra bittert eftersom jag under natten hade förnekat att jag kände Jesus, inte bara en gång, utan tre gånger.

- Varför gjorde du det?

- Jag var rädd, så otroligt rädd, men efteråt kände jag mig så fruktansvärt förtvivlad, jag hade ju svikit Jesus. Sen dess har jag bara gått omkring och känt en enorm tomhet inombords och tårarna tog slut.

- Men när nu Maria kom och berättade att hon hade mött Jesus, hur kändes det då?

- Ja, först trodde jag hon stod och ljög, men sen började jag förstå att en sån sak kan man väl inte ljuga om och jag såg glädjen som fanns i hennes ögon. Då var det som om hoppets låga tändes inom mig. Kanske ändå... så jag skyndade mig till graven och där såg jag att bara linnesvepningen var kvar. Han har uppstått, det känner jag här inne.

- Men kan ingen ha rövat bort kroppen? Jesu motståndare till exempel?

- Nej, för då skulle de ganska snart ha visat upp honom som ett bevis för att Jesus fortfarande var död.

- Men ni då?

- Nej, vad skulle vi vinna på det? Vi skulle inte kunna leva på en lögn, och framför allt inte dö för en lögn.

- Vad skulle det betyda för dig om Jesus verkligen har uppstått och segrat?

- Det skulle ju betyda att jag har satsat rätt, att Jesus verkligen är Guds son. Det ger ju oss som lärjungar nya förutsättningar - att Jesus har uppstått innebär att allt som han har pratat om att han kommit för att öppna vägen till Gud, och att Jesus själv är denna väg, att det är sant. Det är helt fantastiskt!!

 

Nikodemos:

- Här har vi en av de skriftlärde, Nikodemos. Du lär själv vara anhängare av Jesus, trots att du är en av de skriftlärde.

- Ja, jag har pratat med Jesus vid några tillfällen och jag har blivit övertygad om att han är Messias, befriaren, som skulle komma. Jag blir inte alls förvånad att Jesus nu uppstår från döden, för det ligger i linje med allt vad han själv har sagt. Han sa faktiskt redan tidigare att han skulle dö och uppstå igen efter tre dagar.

- Har du mött honom efter uppståndelsen.

- Jag har inte mött honom själv, men jag är också övertygad om att Jesus har uppstått och att jag kommer att få möta honom igen. Jag är ju skriftlärd, dvs jag är väldigt kunnig i skrifterna i Gamla Testamentet. Mycket av det som hänt i Jesu liv står förutsagt i Gamla Testamentet, bland annat att Jesus ska lida mycket och dö, men i Hos 6:2 står det dessutom att Herren "skall om två dagar åter göra oss friska, ja, på tredje dagen skall han låta oss stå upp, så att vi får leva inför honom". Den profetian tror jag gällde Jesus själv, men att det också gäller oss, dig och mig. Döden är besegrad en gång för alla och precis som Jesus uppstod ska också vi uppstå. Döden har ingen makt över oss längre. Tack vare Jesu underbara seger.

Svensson:

- Men här har vi en vanlig människa, Herr Svensson, får jag fråga dig en sak: Du säger att du inte har mött Jesus själv. Hur kan du då säga att Jesus har uppstått?

- Det är så många andra som redan har mött honom. Vid ett tillfälle var det 500 människor samlade och då var Jesus plötsligt mitt ibland dem. Det räcker för mig. Dessutom har jag möjligheten att möta Jesus varje gång jag ber, läser bibeln, går i kyrkan, eller på annat sätt söker honom av hela mitt hjärta. Den chansen har du också om du vill...

- Har jag? Gäller Jesu uppståndelse även mig?

- Ja, Jesu uppståndelse gäller alla människor, de som levat tidigare, de som lever nu och de som ska leva i framtiden. Vägen är öppen för var och en som tror, eller bara har den minsta lilla, lilla längtan att få tro.

- Över till studion

- Ja, det står klart att det verkligen är något ofattbart som har inträffat. Jag är själv alldeles omtumlad, men har Jesus verkligen uppstått, vilket han tydligen har gjort, så är det ju fantastiskt. Det borde ju ge nya förutsättningar för alla människor.

Vi sammanfattar veckans stora tävlingskamp mellan Jesus och Ondskan, som fick en sån oväntad vändning:

- Alla trodde att ondskan hade vunnit, men Jesus fick liv igen på tredje dagen och besegrade döden. Jesu uppståndelse betyder att döden inte längre har nån makt över oss. Även vi får uppstå efter döden till ett liv i himmelriket. Vägen till himmelen är Jesus själv, och porten står öppen för alla som vill.

- Livet vann, dess namn är Jesus.

 

 

© Sven-Bertil Grahn 1999-2017