Andaktsrummet:

[Predikan]

[Postillan]

[Predikoarkivet]

[Guldkorn ur Bibeln]

[Bibelord]

[Påskdramat]

[Vägen]

 

 

 

P o s t i l l a n

[Tillbaka till postillans huvudsida]


Julnatten
Piteå kyrka
24 december 2004
Tema: Den heliga natten
Text: Luk 2:1-20


Detta är en sorts temagudstjänst uppbyggd på fyra stycken betraktelser och några andra gudstjänstmoment inbakade.

Betraktelse 1
Det var mörkt och kallt.
- "Det var länge sen jag har frusit så här mycket" sa Heles och flyttade sig närmare elden.
- "Nej, jag håller med", svarade Avishaj, som just kom tillbaka med en famn ved. Avishaj slog sig ner hos de andra, efter att ha lagt på några pinnar. - "Men fåren verkar då ha det gott. Det är ju lugnt vid hjorden och det var ju ett tag sen vi såg nåt vilddjur här i närheten."
- "Nej, det är sant, men vi kan aldrig slappna av. Man vet ju aldrig".

Det blev tyst en stund, innan Betuel säger:
- "Man skulle ha varit ett får. Ingenting att bekymra sig över heller, ingen skattskrivning i alla fall… alltså, såg ni hur mycket folk det var inne i Betlehem innan vi for iväg?"
- "Ja, jag förstår inte hur man står ut. Folk överallt, säkert inga lediga rum, och sen de här romarna som går omkring och spänner sig."
- "Ojoj, tänk om allt kunde ändras, liksom bara över en natt. Tänk om alla de här löftena som sägs stå i skrifterna kunde besannas".
- "Ja, vad var det nu rabbinen läste förra sabbaten?"

Läsning ur Gamla Testamentet – Jesaja 9:1a,2-7
Natten skall vika där ångest nu råder. Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Du låter jublet stiga, du gör glädjen stor. De gläds inför dig som man gläds vid skörden, som man jublar när bytet fördelas. Oket som tyngde dem, stången på deras axlar, förtryckarens piska bryter du sönder, som den dag då Midjan besegrades. Stöveln som bars i striden och manteln som fläckats av blod, allt detta skall brännas, förtäras av eld. Ty ett barn har fötts, en son är oss given. Väldet är lagt på hans axlar, och detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig fader, Fredsfurste. Väldet skall bli stort, fredens välsignelser utan gräns för Davids tron och hans rike. Det skall befästas och hållas vid makt med rätt och rättfärdighet nu och för evigt. Herren Sebaots lidelse skall göra detta.

Betraktelse 2
Vi återvänder till herdarna utanför Betlehem.
- Oj, vilket löfte alltså! "Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus".
- "Det borde ju gälla oss. Ack, måtte Gud förbarma sig över oss och låta profetian snart gå i uppfyllelse. Då skulle mitt mörker lysas upp som av en av himlens stjärnor, lika stor som den som skiner där borta", säger Heles och pekar.

Psalm 134:1 – Gläns över sjö och strand

Betraktelse 3
Tänk att det just denna natt skulle inträffa det som Gud lovat ända sen begynnelsen.

Gud hade förberett det här under lång tid. Ja, ända sen tidernas begynnelse. Redan vid syndafallet fick ormen höra Gud säga – och jag använder orden från Svenska Folkbibeln: "Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma. Han skall krossa ditt huvud och du skall hugga honom i hälen."
(1 Mos 3:15)

I Gamla Testamentet kommer sen många profetior och löften om Messias, många fler än vi anar, löften om att Gud ska sända den hjälp som ska befria och upprätta folket.

Men att det skulle hända just nu…

Några hade redan anat vad som var på gång. Maria, den unga flickan, hade fått besök av ängeln Gabriel som sagt: "Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes son. Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron, och han skall härska över Jakobs hus för evigt, och hans välde skall aldrig ta slut." (Luk 1:30-34.

Nio månader senare är det dags. Låt oss stå upp och lyssna till nattens underbara evangelium

Läsning av julnattens Evangelium – Luk 2:1-20

Psalm 129 – Och det hände vid den tiden

Betraktelse 4
Från den natten förändrades herdarnas liv. De var de första som fick höra det glada budskapet. Från den natten förändrades hela världen. Ljuset kom in i världen, med hopp och frid, även till dig och mig.

Gud blir människa. Gud går in under mänsklighetens villkor, vilket innebär att Jesus vet om allt som jag brottas med, vet vad jag behöver och han kan samtidigt göra nåt åt det, eftersom all makt är lagd i hans hand.

Det är också därför som vi nu, med frimodighet, kan vända oss till honom och lämna allt som vi bär på. Låt oss be vår bön om förlåtelse

Bön om förlåtelse
Jag överlämnar mig till dig, Gud, med allt det jag är och bär på. Låt din Son födas i mitt hjärta. Genomlys mitt mörker. Befria mig från allt som hindrar mig från att vara sann. Förlåt mina felsteg och min brist på lyhördhet. Berör mig med din kärlek. Amen

Förlåtelsen
Jesus Kristus, världens ljus, genomlyser dig och renar dig från all skuld. Du är förlåten i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Amen.

Tackbön
Livets Gud, tack för att vägen till dig alltid är öppen genom Jesus Kristus. Hjälp oss att leva i din förlåtelse. Stärk vår tro, öka vårt hopp och uppliva vår kärlek. Amen.

Trosbekräftelse
Låt oss stämma in i kyrkans tro som blir så tydlig denna natt:

Vi tror att Gud, himmelens och jordens skapare, har kommit till oss som ett litet barn i en krubba.

Vi tror att barnet i krubban kom till oss från Gud för att leva med oss och dela våra villkor.

Vi tror att den heliga Anden visar oss vägen till krubban och hjälper oss att tro på Jesus Kristus.

 

© Sven-Bertil Grahn 1999-2016